Sıkça Sorulan Sorular

Özel eğitime ihtiyacı olduğu düşünülen öğrencinin eğitsel değerlendirme ve tanılama için rehberlik ve araştırma merkezine yönlendirilmesinden önce yani ilk kez tanılanacaksa "eğitsel değerlendirme istek formu doldurulmalıdır. Fakat öğrenci daha önce tanılanmışsa ve yeniden inceleme için RAM'a başvuracaksa bireysel gelişim raporu hazılanmalıdır.

Hayır gerek yok. Formun e-rehberlik üzerinden gönderilmesi yeterlidir.

 

 

Rehberlik ve Araştırma Merkezinden alınan raporlar sadece çocuğunuzun özel eğitim desteği ile ilgilidir. İlerde edinebileceği mesleğin özel şartlarına göre bu durumla ilgili bilgi alınabilir. Burda önemli olan çocuğun şu an ki durumunda desteğe ihtiyacı olup olmadığının kararının verilmesi ve gerekli tedbirin alınmasıdır.

Daha önce Rehberlik ve Araştırma Merkeziden destek eğitim önerilen bireyler https://ramdevu.meb.gov.tr sitesi üzerinden randevu oluşturabilirler. İlk kez tanılamaya gelecek bireylerin reşit ve zihinsel yetersizlik durumu yoksa kendileri, ebeveynleri veya mahkeme tarafından vasi tayin edilip vasi tayin belgesi ibraz etmek koşuluyla bizzat Rehberlik ve Araştırma Merkezine başvurmaları gerekmektedir. Tanılanması istenen bireyin zihinsel yetersizliği varsa sadece ebeveynleri veya yasal olarak tayin edilmiş vasisi randevu alabilir.

Hayır. Zeka testlerini bireyin eğitsel değerlendirme ve tanılamasını yapmakta bir veri oluşturması için kullanıyoruz. İsteğe bağlı değil ÖEDK gerekli gördüğünde bu testleri uyguluyoruz.

Veli, Rehberlik ve Araştırma Merkezi raporunun kendilerine teslim edildiği tarihten 30(otuz) gün içinde bireyin yeniden değerlendirilmesi isteğiyle, Özel Eğitim Hizmetleri Kuruluna itiraz edebilir. 

Okul/kurumlardaki Rehberlik hizmetleri ise, okula/kuruma kayıt tarihinden itibaren en az 30 (otuz) iş günlük izleme süreci sonucunda, öğrencinin yeniden değerlendirilmesi isteğiyle Özel Eğitim Hizmetleri Kuruluna itiraz edebilir.

Özel Eğitim Hizmetleri kuruluna yapılacak itirazlar incelenerek, en geç 30(otuz) gün içerisinde sonuçlandırılır.

Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin 34. Maddesinin 5. fıkrasında ;

Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerden kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu itibarıyla 66, 67 ve 68 aylık olanların velisinin yazılı talebiyle; eylül ayı sonu itibarıyla 68 ayını tamamlamış,79 aydan gün almamış olan ve ilkokula başlamaya hazır olmadıklarını Durum Bildirir Tek Hekim Sağlık Raporu ile belgeleyen öğrencilerin Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda okul öncesi eğitime 1 yıl daha devamları sağlanır. e-Okul Sistemi üzerinden ilkokula kaydı yapılan ve okul öncesi eğitim süresi uzatılan çocuklar il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile okul öncesi eğitim kurumunda eğitimlerini sürdürürler.

Yukarıda belirtilen mevzuat çerçevesinde 68 ayını tamamlamış,79 aydan gün almamış olan özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin ilkokula başlamasının uygun olmadığının doktor raporu ve Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu Kararı ile belgelenmesi durumunda okul öncesi kurumlarına kayıtları yapılabilmektedir.

Bu konuda veli bilgilendirilmeli öğrenci tekrar Rehberlik ve Araştırma Merkezine yönlendirilip değerlendirilmesi sağlanmalıdır. Çünkü resmi tedbirler her kademe geçişinde yenilenmek durumundadır. Bu şekilde sistemde uyarı verilen öğrenciler bulunduğu kademede özel eğitim gerektiren birey (kaynaştırma) kapsamında değerlendirileme

Öğrencinin devamsızlık süresi dolduğunda okul idaresi pasif duruma düşürebilir. Ayrıca ‘Çok Ağır Düzeyde’ yetersizliği olan yani hiçbir şekilde eğitimden faydalanmayacak durumda olan öğrenciler için Rehberlik ve Araştırma Merkezinde eğitim tedbiri alınabiliyor. (36/6) madde)

Öğrencinin konulmuş bir tıbbi tanısı veya eğitsel tanısı olmamasına rağmen öğrencinin engelinin olduğuna dair kanaat oluşmuşsa eğitsel tanı ve eğitsel tedbir kararı verilmesinin yeterli olacağı düşünülen öğrenciler için Rehberlik ve Araştırma Merkezine yönlendirilmesi yapılır. Eğer öğrencinin engeli bariz ise eğitsel tanı ve eğitsel tedbir kararı verilmesinin öğrenci için yeterli olmayacağı düşünülüyorsa bu öğrencilerin ilk önce hastaneye yönlendirilmesi daha doğru olacaktır. Ayrıca öğrencinin tanısı zihinsel yetersizliği dışında bir tanı olduğu düşünülüyorsa öncelikle hastaneye yönlendirilmelidir.

Rehberlik ve Araştırma Merkezin de bireylere; hafif-orta-ağır-çok ağır zihinsel yetersizlik / hafif-orta-ağır otizm spektrum bozukluğu , özel öğrenme güçlüğü, bedensel yetersizlik, dil ve konuşma güçlüğü, işitme yetersizliği ve üstün yetenekli birey gibi tanılar konmaktadır

Bireyin halihazırdaki durumu ve gelişiminin anlaşılması adına bahsedilen formların başvurunun türüne göre (ilk kez veya yeniden değerlendirme) doldurulması zorunludur.

Yoğun davranış problemleri gösteren öğrenciler grup eğitimine hazır değildir. Bunla alakalı olarak Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği MADDE 16’ ya göre şöyle ifade edilmektedir;

 

MADDE 16 – (1) Özel eğitim programları uygulanan özel eğitim okulları ile bu programların uygulandığı sınıflarda tuvalet eğitimini kazanamamış, yoğun davranış problemleri gösteren ve grup eğitimine uyum sağlayamayan öğrencilerin grup eğitimine hazırlanması amacıyla bire bir eğitim uygulaması yapılır. Bu uygulamanın yürütülmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:

a) Uygulama, ders saatleri içerisinde okul yönetimince belirlenen uygun bir ortamda yapılır.

b) Bu eğitimi alacak öğrencilerin tespiti ile öğrencilerin alacağı haftalık ders saati ve yürütülecek eğitim faaliyetlerine ilişkin planlama haftalık toplam ders saatinin %40’ını aşmayacak şekilde BEP geliştirme birimince yapılır.

c) Öğrenciler bu uygulamanın dışında kalan sürelerde BEP geliştirme biriminin planlaması doğrultusunda eğitimlerine sınıflarında devam edebilirler. Bu kapsamda grup eğitimine katılamayan öğrenciler için devam zorunluluğu aranmaz ve e-Okul Sisteminde devam zorunluluğu aranmamasına yönelik işlem yapılır.

ç) Grup eğitimine hazırlık uygulamalarını özel eğitim öğretmenleri yürütür.

 

Hayır alınamaz. Öğrencinin özel eğitim sınıfında eğitim görebilmesi için mutlaka ZİHİN ENGELLİ veya OTİZM tanısının olması gerekir. Yoğun davranış problemi Özel eğitim sınıfına gidebilmek için yeterli değildir. Davranış problemleri için Millî Eğitim Bakanlığının önerdiği bir destek eğitim programı yoktur.

Hayır alınamaz. Tam zamanlı kaynaştırması kararı var ise özel eğitim sınıfına alınamazlar.

30 Eylül 2021 itibari ile 72-78 aylık öğrencilerin ilkokula kayıt zorunludur. Erteleme yapılamaz. Anasınıfına gidemez.

Özel gereksinimli çocukların tanılama süreçlerinde ve eğitim hayatlarında aile desteği çok önemlidir. Bu öğrencinin incelemesinde de veli bizzat bulunmalı, görüşleri alınmalı ve mutabık kalınmalıdır. Bu nedenle yerinde inceleme hizmeti verilmemektedir.

Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ile özel yetenekli öğrencilerin öğrenim gördüğü okul ve kurumlarda “Destek Eğitim Odası” açılması zorunludur.

Destek eğitim odasında öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına göre öncelikle okulun öğretmenlerinden olmak üzere özel eğitim öğretmenleri, sınıf öğretmeni ve alan öğretmenleri ile RAM’da görevli özel eğitim öğretmenleri ya da diğer okul ve kurumlardaki öğretmenler görevlendirilir

Öğrencinin destek eğitim odasında alacağı haftalık ders saati, haftalık toplam ders saatinin %40’ını aşmayacak şekilde planlanır. Örneğin; haftalık 30 ders saati öğrenim gören bir öğrenci için söz konusu planlama en fazla 12 ders saati (30x40/100 = 12) olacak şekilde uygulanır.

 BİLSEM’e devam eden öğrenciler de özel gereksinimli öğrencileri gibi destek eğitim odasında alacağı haftalık ders saati, haftalık toplam ders saatinin %40’ını aşmayacak şekilde planlanır. Örneğin; haftalık 30 ders saati öğrenim gören bir öğrenci için söz konusu planlama en fazla 12 ders saati (30x40/100 = 12) olacak şekilde uygulanır. Bilsemde aldığı destek eğitim süresi hesaplanır.

Her kademe geçişinde resmi tedbirin güncellenmesi gerektiğinden, kademe bitişinde Rehberlik ve Araştırma Merkezine yönlendirilmelidir

Evet veli BEP biriminin doğal üyesidir bu nedenle BEP birimine katılım sağlamak zorundadır.

 

Daha önce Rehberlik ve Araştırma Merkezinden destek eğitim önerilen bireyler https://ramdevu.meb.gov.tr sitesi üzerinden randevu oluşturabilirler. İlk kez tanılamaya gelecek bireylerin reşit ve zihinsel yetersizlik durumu yoksa kendileri, ebeveynleri veya mahkeme tarafından vasi tayin edilip vasi tayin belgesi ibraz etmek koşuluyla bizzat Rehberlik ve Araştırma Merkezine başvurmaları gerekmektedir. Tanılanması istenen bireyin zihinsel yetersizliği varsa sadece ebeveynleri veya yasal olarak tayin edilmiş vasisi randevu alabilir.

Evde eğitim hizmetinden yararlanılabilmesi için bireyin velisi tarafından öğrencinin kayıtlı olduğu okulun bulunduğu bölgeye hizmet veren rehberlik ve araştırma merkezine

 

a. Bireyin en az dört ay süreyle örgün eğitim kurumundan doğrudan yararlanmasının mümkün olmadığı ya da yararlanması hâlinde olumsuz sonuçlar doğuracağını belirten sağlık raporu

b. Veli başvuru dilekçesi

c. Öğrenci belgesi

 

ile müracaat edilmesi gerekmektedir.

Evde eğitim hizmetinden yararlanan öğrencilere, kayıtlı bulunduğu okulda/kurumda uygulanan eğitim programlarının uygulanması esastır. Ancak BEP geliştirme birimince, bu programlara dayalı olarak öğrencilerin eğitim performanslarına göre, ihtiyaç duydukları alanlarda BEP hazırlanır

Hayır. Rehberlik ve Araştırma Merkezinde görevli özel eğitim öğretmenleri tarafından doldurulur.

Öğrencinin eğitsel veya tıbbi tanısında değişiklik yoksa yönlendirme kararı kademe geçişlerinde (okulöncesi-ilkokul-ortaokul-lise) yenilenir.

Öğrencinin akademik becerilerini ve hâlihazırda ki performansının anlaşılabilmesi için eğitsel değerlendirme formunun doldurulması ve kapalı zarfta RAM’a ulaştırılması elzemdir.

Özel gereksinimli öğrenciler için Rehberlik ve Araştırma Merkezinden okullara sadece resmi tedbir kararı gelir. Öğrenci için hazırlanacak eğitim planları BEP birimi tarafından sınıf seviyesi ve performansa göre hazırlanır

RAM’dan alınan tam zamanlı kaynaştırma yönlendirme raporuyla öğrenci akranlarıyla normal sınıfta eğitimine devam eder ve destek odasında eğitim görme hakkı kazanır. Bu raporla gerekli işlemler yapılabilir.

RAM raporları genellikle 1 yıllık olarak düzenlenir. Bireyin ekstra bir özel durumu var ise 6 aylık, bazı durumlarda da 2 yıllık olarak düzenlenebilir. Fakat RAM raporlarının standart süresi 1 yıldır.

Bir yıl içerisinde en fazla iki kurum değişikliği gerçekleştirilir. Fakat zorunlu ikametgâh değişimlerinde, aileler RAM’a başvurarak 3. Kurum değişikliği için talepte bulunabilirler.

Destek eğitim hakkı kazanmış tüm bireylerin özel eğitim hizmeti Millî Eğitim Bakanlığı tarafından karşılanmaktadır. Bireylerden herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

Rehabilitasyon merkezinde aylık 8 saate kadar bireysel, 4 saate kadar grup eğitimi alma hakkı vardır. Eğitim verilecek günler ve gün sayıları kurumla istişare edilerek belirlenmelidir.

İnceleme randevusu alındığında belirtilen evrakların, inceleme saatinde eksiksiz olarak getirilmesi gerekmektedir. Evrakı eksik olan bireylerin incelemesi yapılamamaktadır.

Yetkili hastanelerce verilmiş olan Engelli Sağlık Kurulu Raporları, “Özürlülük Ölçütü Sınıflandırılması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik”e göre hazırlanmış olmalıdır.

Bireye verilen raporlarda; rapor tarihi, rapor/protokol numarası, teşhisi, birden fazla tanı var ise her bir tanı için ayrı yüzdelik oranı, geçerlilik süresi, tüm vücut fonksiyon kaybının belirlenmiş olması; silinti, kazıntı ve tahrifatın bulunmaması gerekir.

İnceleme tarihi itibarıyla raporun geçerli olması gerekir.

Engelli Sağlık Kurulu Raporunda engel oranı %20 ve üzeri olan engel türleri için, bireylere Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu uygun görmesi durumunda destek eğitim önerebilir. Destek eğitim için yapılacak müracaatlarda incelemeyi yapan uzman, Engelli Sağlık Kurulu Raporunun (süreli/sürekli) aslını ya da raporu düzenleyen hastane veya noter tarafından tasdiklenmiş suretini görerek belgenin fotokopisine, “Aslı tarafımdan görülmüştür.” notunu düşer; raporun aslı veliye verilir, fotokopisi saklanır.

Zorunlu öğrenim çağındaki özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerden sağlık problemi nedeniyle en az on iki hafta süreyle örgün eğitim kurumlarından yararlanamayacağı ya da yararlanması durumunda sağlığı açısından risk oluşturacağı en az birisi ilgili daldan olmak üzere üç uzman tabip tarafından düzenlenmiş Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu alınmalıdır.

Yetkili sağlık kuruluşundan biri ilgili branştan olmak üzere 3 hekim kararlı, ‘Evde rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanması uygundur’ ibaresini içeren sağlık kurulu raporu alınmalıdır.